Se ubesvarte emner | Se aktive emner Dato/klokkeslett: 11 Des 2017, 21:40

Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forskjellig høyde på veggen 
Forfatter Melding

Innlegg Forskjellig høyde på veggen
Bildet viser overgangen grunnmurskrone-treverk på et vanlig trehus.

Hvordan løses følgende uten at vegghøyden blir forskjellig: På den til venstre er det gjort slik at det er mest mulig likt slik det stort sett gjøres i praksis, men veggen er trukket ned og PBC gjør resten. Men dermed blir høyden på veggen feil. Modellen til høyre er slik det må gjøres for at den faktiske høyden skal bli riktig. Men dette gir ekstra jobb, dersom man skal gjøre det mest mulig som i virkeligheten.

Noen forslag til åssen den til venstre kan gjøres uten at vegghøyden blir feil?

.Kamelite

Vedlegg:
grunnmur.jpg
grunnmur.jpg [ 81.13 KiB | Vist 636 ganger ]

18 Aug 2017, 15:51

Innlegg Re: Forskjellig høyde på veggen
Jeg ender ofte opp med å tegne kledningen som en egen vegg. Det er ikke helt ideelt, men ofte blir det så pass mye frem og tilbake med kledningtyper og inndelinger at det er like greit. Hvert fall når det gjelder oppussing som kombinerer nye og gamle vegger. Da er det også lettere å kontrollere hvor det skal være forskjellige complex profiles med forskjellige topp og bunnløsning.

21 Aug 2017, 12:14

martinij skrev:
Jeg ender ofte opp med å tegne kledningen som en egen vegg. Det er ikke helt ideelt, men ofte blir det så pass mye frem og tilbake med kledningtyper og inndelinger at det er like greit. Hvert fall når det gjelder oppussing som kombinerer nye og gamle vegger. Da er det også lettere å kontrollere hvor det skal være forskjellige complex profiles med forskjellige topp og bunnløsning.

Mmm, Løsningen på ett problem utløser andre, for eksempel vinduer og dører... det blir soe enten på kledningen eller resten? Men tegner dere så tett på virkeligheten? I mine 20 år som snekker har jeg aldri fått tegninger som det, kledningen er generelt sett stilisert med enten horisontale eller vertikale streker...

21 Aug 2017, 13:32

Jeg prøver å tegne så detaljert som nødvendig. Ikke ofte jeg tegner trekledning så detaljert, men i de situasjonene det er nødvendig å lage en detalj er det like greit å tegne den i 3D med complex profiles. Blir mye lettere å se hvilke problematiske situasjoner detaljen lager lengre bort. Men om ett felt med trekledning skal gå over i noe platekledning ville jeg nok tegnet det hele. Blir lettere å ha kontroll på overgangene.

Blir litt problemer med dører og vinduer. Må bruke litt tid på tomme åpninger for å få det til. Så løsningen er ikke optimal. Du kan jo eventuelt lage den nederste biten av veggen som ett eget objekt med en complex profile? Tror det hadde vært en ok måte å gjøre det på, med mindre du har veldig mange forskjellige overganger.

21 Aug 2017, 14:25

Vanlig modellerings praksis er å modellere dette som en egen vegg (Dekkeforkant). Veggen fra OK dekke er en type (iIfcWallType) vegg, veggen foran dekke er en annen type vegg så disse må modelleres ulikt. Samme med søyler som står inne i veggen, der blir det veggen foran søylen modellert som søyleforkant.

Om man følger disse prinsippene kan man enkelt ta ut riktig mengder for kalkulasjon også.

Tlf : +47 915 36 924
Tlf Sentralbord: +47 33 34 20 00
Epost: henning.langsrud@siv.no
Web: www.siv.no

28 Aug 2017, 12:21
Brukerens avatar

Henning Langsrud skrev:
Vanlig modellerings praksis er å modellere dette som en egen vegg (Dekkeforkant). Veggen fra OK dekke er en type (iIfcWallType) vegg, veggen foran dekke er en annen type vegg så disse må modelleres ulikt. Samme med søyler som står inne i veggen, der blir det veggen foran søylen modellert som søyleforkant.

Om man følger disse prinsippene kan man enkelt ta ut riktig mengder for kalkulasjon også.

Hvilket vel egentlig betyr at innføringen av PBC i dette tilfellet ikke har virket etter hensikten, i allefall såvidt jeg kan se? skal absolutt ikke påstå at jeg er noen som helst ekspert i AC, men PBC ble i mine øyne solgt inn som et verktøy for å blandt annet dette enklere. Eller var det kanskje bare det visuelle i snitt og sånn??

.Kamelite

31 Aug 2017, 12:08

Metodikk avhenger av krav til leveranse, ikke verktøyets muligheter. I mange BIM-manualer (også i Boligprodusentenes BIM-manual https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjiicH09ZzWAhVEM5oKHVzrBVoQFggpMAA&url=http%3A%2F%2Fboligprodusentene.no%2Fgetfile.php%2FDokumenter%2FBIM-manual%25202.0%2520Boligprodusentene.pdf&usg=AFQjCNG6IKcOdHO_TvxBzOYXRByvbXjuQw) er det beskrevet at det skal tegnes egen dekkeforkant, da dette benyttes i egen post for prissetting.
Her kan nok praksis også variere en del, ut fra hvilket verktøy de benytter for mengdeuttak. De fleste jeg snakker med ser ikke behovet for å tegne egen dekke forkant, da de enkelt får ut riktig mengde i ARCHICAD uansett.
Anbefaler absolutt ikke en praksis med tomme åpninger, det blir fort ball. Om veggen trekkes ned, er det egne inst. for dette i vindu og dørverktøyet slik at riktig brystningshøyde etc. vises.

Vedlegg:
Inst vindu_dør BH.png
Inst vindu_dør BH.png [ 229.25 KiB | Vist 446 ganger ]
11 Sep 2017, 11:41

Frode Graphisoft skrev:
Anbefaler absolutt ikke en praksis med tomme åpninger, det blir fort ball. Om veggen trekkes ned, er det egne inst. for dette i vindu og dørverktøyet slik at riktig brystningshøyde etc. vises.

Så hvordan løses utfordringen med dører, vinduer og Velux enklest dersom en velger å modellere en "kjerne"-vegg og så legge på de overflatene som til enhver tid skal være i de enkelte rom? Eller på utsiden?

.Kamelite

27 Sep 2017, 17:04
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Svar på emnet   [ 8 innlegg ] 

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: